Choć Morze Czerwone ma dla Egiptu ogromne znaczenie logistyczne, to jest droga wodna, która ma dla kraju faraonów o wiele większe znaczenie – Kanał Sueski łączący właśnie Morze Czerwone z Morzem Śródziemnym.
Ten cud inżynierii ma długość 163 kilometrów, a jego szerokość waha się od 140 do nawet prawie 400 metrów. Czas potrzebny do jego przepłynięcia to 15 godzin. Jego ogromne znaczenie międzynarodowe wynika z faktu, iż skraca on drogę morską z Europy do Azji aż o 40%. Kanał obsługuje 8% światowych transportów ropy, a przepływające tędy tankowce przewożą 15% zapotrzebowania na ropę w Europie.
Prace konstrukcyjne rozpoczęto w 1859 roku, a oficjalne otwarcie nastąpiło już po 10 latach 17.11.1869 roku. Jednak sama idea połączenia Morza Czerwonego z Morzem Śródziemnym jest o wiele starsza i sięga czasów starożytnych. Budowę kanału rozpoczął około 600 roku p.n.e. faraon Necho II, kanał połączyć miał Nil z Morzem Czerwonym. Ambitny projekt zrealizował dopiero 100 lat później władca perski Dariusz I.
[źródło: Filip Rębacz, E-SHARM.PL]